Applådmaskin

arbete pågår

Sommaren 2009 gick jag kursen Täljd mekanik – Polhem möter Pettson för först gången på Sätergläntan. Den gången tillverkade jag en kopia av Per Helldorffs applådmaskin “En kväll på teatern”. Jag åkte därifrån med en fungerande applådmaskin, men det där sista finliret fattades. Väl hemma igen hände inte så mycket, jag antar att jag började jobba eller vad det kan ha varit som kom i mellan. Sommaren därefter gick jag samma kurs igen och byggde då en Gangster som däremot blev färdigställd när jag kom hem. I vintras, 4 år senare, fick jag lite dåligt samvete över  applådmaskinen som stod i en papperspåse så jag gjorde ett ryck och oljade in delarna och när linoljan torkat färdigställde jag maskinen.

Det jag framförallt gjorde var att fixera alla delarna genom att borra in sprintar som låser dem i sitt rätta läge. Det krävdes att jag vevade några varv om jag säger så, innan allt satt som det skulle. Jag limmade ihop armarna och skar texten på framstycket. Vad det gäller texten så funderade jag länge på hur jag skulle göra, om jag bara helt enkelt skulle skära in “En kväll på teatern.” Men så tänkte jag att det kunde vara roligt med en egen text trots allt.

Så efter ett förslag från min far fick det bli “Applåder och visslingar!” på min skylt. Det känns fint att den till slut blev färdig och kan användas! Jag vet inte om jag blev besatt, men jag gick faktiskt kursen en tredje gång… Så det finns ett ofärdigt projekt där jag byggde en maskin som spelar “Ja må du leva”. Men när den blir klar det vet jag inte… jag är rädd att jag nästan har glömt hur själva konstruktionen skulle bli.

Vill man se flera mekaniska föremål föreslår jag att ni söker på youtube på ordet automata, vilket är det engelska ordet som matchar bäst den täljda mekaniken.

Det här inlägget är en variant på ett inlägg jag tidigare har postat i min gamla blogg Skapande.

This entry was posted in Favorit i repris, Slöjd. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

