Gangstermaskin

Jag har gått många kortkurser på Sätergläntan, roligast har utan tvekan varit kursen Täljd mekanik – Polhem möter Pettson som jag hittills har deltagit i 3 gånger. Första gången gjorde jag en kopia på kursledaren, Per Helldorffs ena maskin, En kväll på teatern. Sommaren efter återvände jag för att göra en egen maskin. Med mig hade jag en speldosa som spelar en bit av ledmotivet från filmen Gudfadern, och men den som utgångspunkt blev det så att jag byggde en gangstermaskin.

2009 skrev jag en artikel i tidningen Slöjd Forum om just kursen Täljd mekanik, här följer ett stycke från den: Tänk dig att Christopher Polhem, Leonardo DaVinci och Gubben Pettson skulle kunna mötas över ett kreativt samtal. Lägg därtill en hängiven slöjdare och konsthantverkare som jobbar i trä, hur skulle det mötet sluta? Där någonstans har du utgångsläget för kortkursen Täljd mekanik, Polhem möter Pettson. Själva idén till att börja jobba med den täljda mekaniken fick Per Helldorff när han vid ett tillfälle fördjupad sig i hur en knäpphärvel fungerar. En knäpphärvel använder man när man skall räkna längden på exempelvis varptråd. För varje 60:e varv knäpper härvel till för att man ska kunna räkna pasmor. En pasma är 60 alnar eller 60 varv.

knäpphärvelTvå knäpphärvlar i gräset vid uteplatsen på Sätergläntan.

Grundidén i min gangstermaskin är att under tiden melodin spelas, vilket krävs 30 varv för att den ska göra, så ska gangstern höja upp sin arm, ta med sig sin hatt ner och sedan sätta den tillbaka igen. Allt detta eftersom jag tänker mig att det är så en lite skum typ kan uppträda. Jag var även inne på att han skulle fått ett vapen istället för en hatt, men den idén skippade jag rätt snabbt.

täljd mekanikHatt, slöjdbänk, kuggar och lyftarm.

Enkelt förklarat är vevaxeln och speldosan sammankopplade, vevaxeln sitter sedan ihop med ett kugghjul där lyftarmen som ska plocka ner hatten är fastsatt. Kugghjulet är i sin tur sammankopplat med ett mindre kugghjul som på höger sida växlar ned hastigheten på det kugghjul där en pinne med magneter är fästa. Denna pinne går upp i huvud för att förstärka magnetismen när hatten ska sättas tillbaka och tvärt om när den ska tas av.

Täljd meknikEn bild från arbetet, här är kroppen bara en prototyp.

Vill någon se flera mekaniska föremål föreslår jag att ni söker på youtube på ordet automata, vilket är det engelska ordet som matchar den täljda mekaniken bäst.

Jo, just det, bloggaren Karins konstgrepp hade 2012 en tävling som gick ut på att man skulle visa vad man brukade skapade och så kunde man vinna ett fint och glittrigt pris. Jag vann!

This entry was posted in Favorit i repris, Slöjd. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

