Att bygga en hallmöbel

Förra sommaren flyttade min syster till en ny lägenhet och ville då har hjälp med att bygga en hallmöbel. Inspirationen till möbeln fick hon från en bild i en inredningsbilaga till någon av kvällstidningarna. Utifrån hallens utseende gjorde vi några modifieringar för att den skulle passa in. Hyllan på bilden har inget sidostycke eftersom den står mot en vägg men det behövde den jag skulle bygga ha, samt att den höga delen med fack byggdes utifrån mått på lådor som skulle passa att ställa in. Jag byggde hyllan av 19 mm tjock mdf och där djupet på hyllan styrdes av materialet och därför blev det 395 mm.

ByggaEn ritning gjordes och sedan lät vi kapa materialet i butik för att få en bra passform på
dem. Den där helgen i maj när jag byggde större delen av hyllan bjöd på ett fantastiskt väder, något jag inte såg så mycket av då det blev två rejäla arbetspass under helgen för att få själva hyllan klar.

Här hade jag skruvat ihop hyllan där det ska förvaras mössor, vantar och allt sådant där löst man har i en hall. Det inre måttet på hyllornas fack är 310 x 310 mm.

ByggaFör att hyllan ska stå stabilt byggde jag ett litet regelverk till underdelen, sockeln har ett
indrag på 10 mm. Här är alla delar ihopskruvade förutom biten som ska sitta i mitten där stången för galgarna ska fästas, den var nämligen inte kapad när bilden togs. Här återstod det bara att resa upp hyllan och fortsätta med steg två. Målning.

ByggaHyllan ströks sammantaget tre varv med vit färg. Jag kan väl tycka att mdf inte är det mest optimala att måla på men vi köpte en bra grundfärg så det fungerade ändå helt okej. Därefter monterades stången att hänga galgar på samt krokarna på den andra halva. Krokarna är  i aluminium och inköpta på Clas O, lika så textillådorna för förvaring. Vi köpte även en större sådan där golvmatta man ofta har i entréer och skar till så att den skulle passa till hyllplanen för skor.

Måste säga att jag verkligen är nöjd med resultatet. Det är inte så ofta jag bygger möbler, det blir något annat än den slöjd jag i vanliga fall sysslar med.

Bygga

 

This entry was posted in Favorit i repris. Bookmark the permalink.

4 Responses to Att bygga en hallmöbel

  1. iHanna says:

    Så snyggt. Hoppas du bygger något till din nya lgh också, nåt till dig själv! 🙂

Leave a Reply

